Saturday 10 November 2012

bila anak merenggek minta mainan dan jajan

aku memang tak berapa suka bila anak2 aku minta mainan.setiap kali kami sekeluarga ke pasaraya mesti kelihatan gelagat anak2 kecil yang menangis dan meraung meminta mainan.....salah siapa???????anak2 kecil memang tidak tahu apa2....jika kelahiran mereka disambut dengan mainan....maka membesarlah mereka dengan mainan.....sama seperti apabila anak2 kecil menangis dan meraung apabila tidak dibelikan jajan@makanan ringan......bukan nak kata aku bagus,cuma apa yang aku nak kongsi kali ini ialah tips2 yang perlu ibu@bapa ambil apabila anak2 yang semakin membesar menangis dan meraung jika mainan dan jajan yang mereka mahu tidak dibeli...anak aku yang sulong berusia 3 tahun....yang no 2 2 tahun....aku dan suami menerapkan pada anak2 dari mereka bayi lagi dengan mengenal pensil,pewarna,kertas dan buku....maka kala jajan pula kami memperkenalkan pada anak2 kami biskut dan air kotak,susu kultur dan air masak.....sehingga sekarang anak2 aku tidak akan meminta mainan dan jajan yang pelbagai perisa.meraka hanya akan minta pensil,buku,biskut dan air sahaja.tidak timbul dimana anak2 aku menangis dan meraung minta mainan dan jajan...

No comments:

Post a Comment