Saturday 2 June 2012

kegemaran aku....


buah-buahan segar.....perlu diambil setiap hari agar sistem penghadaman menjadi lancar...aku memang terapkan pada anak-anak aku untuk mengambil buah-buahan segar sebagai snack kami setiap hati....

capati ni makanan kegemaran puteri sulongku.....kalau ada masa yang terluang aku akan menyediakan capati kegemaran anak aku dengan kari daging.....


buah tampoi ni plak aku belajar makan apabila suami aku membawa pulang buah ini dari ulu bendol negeri sembilan....pada mulanya takut-takut juga nak makan....tapi bila dah makan tak cukup-cukup pula.....dan menjadi satu kemestian apabila pergi negeri sembilan aku mesti meminta pada suami agar membelikan aku buah tampoi....


buah rambai ni aku suka makan tapi tu lah.....bila terlebih makan mesti sembelit.....puteri sulonga aku pun suka buah rambai ni.....masa kecil2 dulu arwah mak angkat aku selalu masak kulit rambai masak lemak cili api dengan ikan kembong.....sedap sangat......


somtam ni plak aku suka makan bila aku dah 2-3 hari tak buang hajat.....lepas makan somtam,hari tu juga terus membuang......

y
betik masak lemak ni plak jiran belakang uma aku sangat suke....kalau aku masak lemak betik mesti 1 mangkuk untuk dia......dan begitulah sebaliknya....aku suke titik kan serai bila masak betik ni sebab aroma dia sungguh memikat selera.....makan pula dengan ikan kering dan sambal belacan....beserta pula dengan nasi putih panas2....


belimbing buluh ni aku aku masukkan pada masakan aku seperti sambal dan kuah lemak....kadang2 aku suka buat sambal belacan belimbing buluh.....lepas makan tunggu 4-5 jam berebut masuk tandas.....hehheheheheeh


sambal terung ni aku belajar dari kawan aku yang berasal dari sabah....aku bukan lah penggemar terung,tapi setelah aku sendiri buat sambal terung ni,aku lah orang pertama yang makan dulu........syok.......banyak sedap

No comments:

Post a Comment