Wednesday 13 July 2011

berpantang?

alhamdulillah anak2 aku xmenghadapi masalah kembung perut...ini kerana aku mang mengikut kate2 org tua yg mane bayi harus memakai barut...bedung juga aku memakaikan pada anak2 aku...bedung membuatkan anak2 aku tidur lebih lena dan anak2 aku memang selesa apabila dipakaikan barut dan bedung...cume tengahari sahaje aku tanggalkan bedung.dengan membedung,bayi tidak mudah terperanjat apabile kedengaran bunyi bising...barut pula boleh mengelakkan bayi dari masuk angin yang mane boleh menyebabkan bayi kembung perut...sewaktu berpantang aku juga hanya memakan nasi panas,nasi yg dihangatkan adakalanya boleh menyebabkan si ibu masuk angin.oleh itu aku memang menggalakkan semua ibu2 yg bakal melahirkan bayi,sewaktu berpantang makanlah nasi yg panas bukan nasi yg dihangatkan...kerana bayi amat mudah kembung,penggunaan minyak yuyi juga membantu mengelakkan bayi dan ibu kembung...si ibu juga harus mandi dgn air panas bukan air sejuk...pilis harus di pakai bagi mengelakkan angin masuk kekepala yg boleh menyebabkan sakit kepala...ibu2 sekarang mengambil mudah tentang penjagaan bayi dan diri sendiri alasannya malas dan xde mase...ini boleh menyebabkan ibu2 mudah sakit pada awal usia 30an...oleh itu berbengkung amat penting bg ibu2 yg melahirkan...ia boleh membantu ibu2 mendapatkan bentuk badan yg di ingini semula.sarung kaki juga si ibu harus pakai...jika tidak lepas habis berpantang si ibu akan merasa tapak kakinya bagai dicucuk jarum setiap kali menapak...sebenarnya byk lagi pantang larang yg harus kite ikut.bukan untuk siapa pun untuk diri sendiri juga... 

No comments:

Post a Comment