Sunday 10 July 2011

susu ibu....

sewaktu aku melahirkan anak yg pertame aku tidak dapat mengeluarkan susu badan selame seminggu kerana aku tidak memberi anak aku cara hisapan susu ibu yg betul.ini menyebabkan aku demam susu...aku ke klinik swasta dan doktor menyatakan yg aku tidak mampu menyusukan anak sampai bile2...doktor juga memberi aku ubat untuk menghentikan pengeluran susu ibu...dalam perjalanan pulang kerumah aku tidak henti2 menangis kerana kata2 doktor tersebut...melihat si manja yg kehausan aku bertambah sedih...emak menasihati aku agar tidak menangis kerana bimbang aku akan bentan...semalaman aku tidak dapat melelapkan mate...aku menangis sahaje...keesokan harinya...nurse yg dtg memeriksa si manjaku melihat aku yg agak kemurungan...die menasihati aku untuk ke hospital kerajaan...selepas maghrib aku dan suami terus ke hospital...dgn pemeriksaaan terperinci doktor menyatakan yg aku mampu untuk menyusukan anakku...alhamdulillah...sewaktu perjalanan pulang dari hospital kerumah susu badanku terus keluar mencurah2...simanjaku yg menanti dirumah terus aku susui sebaik sahaje aku sampai di rumah...aku juga memakan epal merah 6 biji sehari bg menambah susu badanku....aku berjaya menyusukan simanjaku sehingga  aku hamil yg kedua...si manjaku yg kedua memang terus menyusu badan mulai dari dewan bersalin lagi...semua ibu mampu menyusukan anak2nya....hanya kuasa Allah sahaja yg boleh menghalang....selamat berjaye ibu2 semua....

No comments:

Post a Comment