Sunday 24 July 2011

bengkak payudara di waktu penyusuan bayi

aku mengalami bengkak payudara di saat aku menyusukan bayiku walaupun bayiku sudah berusia 9 bulan.ini terjadi kerana aku menyusukan bayiku dgn hanye sebelah payudara...kononnye aku malas untuk menukar posisi sewaktu menyusukan bayiku...akibatnya aku mengalami bengkak payudara...bukan setakat bengkak payudara,malahan juga aku demam kesejukan yg menggigil2...bengkak payudara ini disebabkan oleh susu yang dihasilkan tidak dikeluarkan@dihisap oleh bayi,ini akan menyebabkan kelenjar2 susu tersumbat dan ia akan membengkak...payudara juga kelihatan kemerah2an dan amat sakit apabila disentuh...namun begitu,aku mengambil panadol bagi melegakan demam,kobis aku gunakan sebagai masker payudara bagi mengeluarkan susu,tuala yg direndam bersama air panas bagi menuam payudara...aku juga meneruskan penyusuan terus kepada bayiku di payudara yang bengkak itu...ini juga membantu agar payudara terus mengecut dari bengkak...kini aku tidak lagi malas dalam menukar posisi penyusuan bayi...alhamdulillah aku tidak lagi mengalami bengkak payudara...pengalaman menjadikan aku sebagai suatu pengajaran...jadi jangan malas2 tukar posisi sewaktu penyusuan bayi....

No comments:

Post a Comment