Thursday 7 February 2013

demam


hari ni 8 januari 2013.....irfan ada kat rumah aku...ini pun sebab aku yang minta ibu dia hantar dia kat sini....katanya sudah 3 hari demam....sampai di rumah aku jam 7:45 pagi.....memang terasa hangat badan die.....lepas ibu die pergi kerja aku periksa suhu badan irfan 39.4 darjah celcius......aku terus buka baju dan pampers die....aku mandikan seperti biase....die pun xde pulak nak nangis ke ape....mungkin dah terlampau panas jadi die pun lebih rela mandi.....siap mandi aku sapu seluruh badan die dengan minyak yuyi.....aku tak pakaikan baju....bagi haba badan die keluo......1/2 jam kemudian aku periksa suhu badan die dah turun 37 darjah celcius.....aku ambil tuala basah letak kat ketiak,dahi dan badan die.
...kepala pula aku letak masker daun bunga raya.....aku memang ada tanam bunga raya,jadi aku ambil daun die dan ramas sampai keluo lendir....lendir 2 lah aku jadikan masker kat kepala die..kemudian die minta mamam.....sedih sungguh aku dengar perkataan 2....dah dekat 2 minggu tak dengar die minta mamam..aku goreng nugget ayam dan mee goreng...alhamdulillah banyak die makan....aku tak bagi die minum muniman yang manis....cukup sekadar air masak sejuk jek...bio panas dalam keluo.....jam 9:25 pagi aku ambil lagi suhu badan die turun hingga 36.7 darjah celcius....alhamdulillah.....makcik belakang rumah cakap die demam rindu.....entah lah hanya allah yang tahu die demam kenapa....jam 10 pagi aku periksa suhu badan irfan dah turun 35 darjah celcius.....sekarang dah pukul 10:45 pagi dan irfan tengah tido.aku ambil lagi suhu badan die dah turun 34.5 darjah celcius.....alhamdulillah syukur allah mengurniakan die kesembuhan.......kesian die.....1:40 petang suhu badan irfan 34.8 darjah celcuis...ni die tengah tido....baru lepas makan nasi lauk kari daging+kentang....2 senduk nasi luak....alhamdulillah irfan berselera makan.....

No comments:

Post a Comment