Monday 11 February 2013

tudung mahal2 tapi berkira

hari ni aku nak cerita sikit tentang masalah kaum hawa juga....masalah ni berlaku disebabkan perasaan yang terhasil dari hasutan syaitan....beli tudung mahal2....baju ratus2....handbag ribu2.....minyak wangi ratus2......tak termasuk kasut...baju dalam....seluo dalam...brooch dan macam2 lagi lah keperluan orang pompuan.waktu beli harga ratus2...ribu2....tak minta tawar pon.....bio je harge sedemikian rupa...baru gah di mata orang n kawan2....baru nampak bergaya...berduit dan berharta.ini semua hasutan syaitan....ini semua POYO....POYO....POYO....tapi bila bab beli sesuatu yang amat penting masyaALLAH......masyaALLAH....masyaALLAH.....minta kurang sampai peniaga menurunkan harga terakhir.....ini yang aku sangat hairan sangat dengan manusia akhir zaman.....dengan bangga die menyebut sekuat2nya yang die nak beli telekung tu untuk kegunaan ibunya..memang bagus dan beruntung mempunyai anak2 yang teringatkan ibu lansung membelikan telekung agar ibu mampu membawa bekalan di akhirat nanti tetapi...harga rm50 sahaja.....minta tawar sampai harga semurah2nya.....mase beli tudung,baju,handbag,minyak wangi,alat solek,kasut dan yang lain-lain xde lah minta tawar sampai harga puluh2 jek....telekung yang harga rm50 kalau boleh nak bayar dengan harga rm10 je....mana letaknya ke adilan dalam diri masing2??????pergi kerja dengan gayanya.....jalan lenggang lenggok....minyak wangi 1 batu dah berbau...yelah minyak wangi mahal ni....orang lain belum tentu mampu beli....tudung kalo ada fesyen terbaru keluaran terbaru dielah orang pertama yang beli.....baju jangan cakap lah....1 tahun ade 365@366 hari....kalau boleh baju nak sebanyak itu juga....telekung berapa kali beli dalam 1 tahun???????malu sendiri kan......hanya diri sendiri tahu.....aku bukan lah baik sangat tapi bila dah terserempak dengan orang yang GOOD...GOOD ni aku mula lah menyampah.....bergaya mengalahkan anak raja....tapi berKIRA nak bagi mak telekung.....menyampah aku....ko pakai tudung mahal2 tu bukannya leh tutup aurat beb......pakai baju kurung moden melekat 1 badan.....tutup aurat ke beb?bila berjalan bunyi kasut dah mencuri perhatian orang....tak kesian kan suami ke beb????yang anak dara tak kesian kan bapak ke beb???????aku pun bukan lah baik sangat.....aku takde lah pakai tudung labuh sampai ke ponggong....aku tak lah pakai purdah.....aku tidaklah pakai jubah....cuma aku nak ingat mengingati antara satu lain...tak salah sekali sekala belikan mak...ayah barang2 yang dia boleh guna untuk bekalan ke akhirat dengan harga yang sepadan dengan harga baju....tudung....handbag...minyak wangi yang gah.....jangan hidup ingat nak bergaya tapi akhirat nanti merana......ELEH....die cemburulah tu dia tak dapat beli baju mahal2...kasut mahal2...tudung mahal2....cakap lah apa sahaja yang korang nak cakap....memang aku sedikit pun tak cemburu....syukur dengan segala rezeki yang ALLAH dah bagi.....kalau aku ada duit banyak pun aku takkan beli barang mahal2 ni.....lebih baik aku kumpul nanti boleh naik HAJI.....kalau bab naik HAJI memang jujur aku cakap yang aku cemburu dengan tetamu ALLAH yang dah sampai MEKAH.....ape pun selamat munasabah diri.....basuh hati....basuh minda dan basuh harta ke jalan ALLAH....

No comments:

Post a Comment