Thursday 27 December 2012

ikan pindang kegemaran kakak.....

anak kau yg pertama memang susah sangat kalau suruh makan nasi....dalam seminggu pun boleh dikira berapa kali je dia makan nasi...suatu hari aku teringin makan ikan kembong masak pindang....aku hanya memasak 4 ekor ikan sahaja....sewaktu makan aku melawa anak sulong aku makan nasi,dia hanya mencebik....apabila dia tengok adik die makan dengan penuh nikmat dia cuba sesuap...lepas 2 1 pinggan xcukup....hari 2 lah aku betul2 gembira sebab kakak makan bebetol.....resepinya mudah saja


ikan kembong
halia ditumbuk
kunyit hidup ditumbuk
bawang putih ditumbuk
bawang merah ditumbuk
tomato belah 4
serai diketuk
asam keping
lada besar dibelah
minyak untuk menumis
garm
ajinomoto

tumis bahan yang ditumbuk hingga naik bau.kemudian masukkan serai dan asam keping.kacau seketika.kemudian masukkan air suka hatilah nak banyak mana kuah bergantung pada rempah.bila dah mendidih,masukkan ikan,garam dan ajinomoto secukup rasa.bila mata ikan dan berubah jadi putih 2 tandanya ikan dah masak....

No comments:

Post a Comment