Friday 14 December 2012

seriawan@jangkitan kulat@putih pada mulut bayi

kali ni aku nak kongsi satu maklumat penting untuk kaum ibu dan bapa.....jangan ambil mudah tahap kebersihan anak2....apatah lagi jika anak2 menyusu botol......aku bukan banyak sangat ilmu.....tapi setakat yang aku tahu aku akan kongsikan.....botol susu anak2 harus direbus dengan air panas hingga mendidih agar kuman2 yang ada mati.....kalo tak sempat nak rebus...rendam dengan air yang mendidih pun cukup.....kalau anak2 terkena jangkitan kulat ni....apa yang yang kita lakukan ialah dengan menggunakan kain yang dicelup air suam,kita bersihkan mulut anak....jika tidak dibersihkan,jangkitan ini akan melarat hingga ke bontot.....anak2 akan hilang selera makan,demam panas dan demam yang berulang-ulang....kalau tak mampu bawa g klinik,bawalah anak kehospital dengan segera......aku memang terus ke hospital jek kalau ada sakit apa2...bukan tak mampu....sebab kalau dekat klinik nnt die main bg jek ubat...kalo dekat hospital die periksa betul2.....walaupun lambat untuk menunggu tapi hasilnya memuaskan.....jangkitan kulat dalam mulut ini memang menyakitkan.....bagi anak minum air masak banyak2......makanan pun jangan bg yang panas2.....kesian anak sakit nak telan.....ingat kesihatan kita bergantung pada diri kita dan tahap kebersihan diri.....jangan mak bapak je yang kemas anak sememeh.....

No comments:

Post a Comment