Saturday 12 January 2013

cencorot@cencurut

aku dah berapa kali bangun tdo jumpe cam tahi cicak tapi beso sikit kat depan pintu bilik air.....aku kemas2 esok bangun tido ade lagi....kemas2 bangun tido esok ade lagi.....satu hari,aku tutup lampu jam 8 malam....aku nak tahu apa yang sebenonya berak kat depan pintu bilik air uma aku.....tibe2 bunyi cut....cut....cut....cut.....laju je die lari cam lipas kudung....bila dah bergesel dengan kaki baru aku tahu cencorot.....geliiiiiii......terjerit2 aku anak beranak......suami aku yang baru pulang dari kerja aku kerahkan untuk menjejak cencorot yang dah lari masuk dalam rumah......sampai dekat jam 11 malam akhirnya mati juga cencorot di tangan suami aku.....nak kata tak ada kucing,berekor2 kucing kat kawasan uma ku ni....tapi semuanya xpandang si cencorot ni.....aku yang bertambah sakit hati....ingatkan ade sekor je.....esok aku bangun tido ade lagi tahi die....ni dah lebih nie....ingat aku ni kuli batak die kena hari2 nak kena bersihkan tahi die....kurang asam boi betol r cencorot ni.....aku dah cuba sumbat lubang2 kecil yang ada kat uma aku supaya cencorot ni xmasuk...tapi cam tak logik akal lubang bawah pintu yang sebeso jari kelingking aku ni die boleh tembus.....berposak aku ngejo die kat dalam rumah....akhirnya die masuk bawah peti ais.....lubang bawah peti ais xsampai sebeso jari kelingking aku pon....tetap juga die berjaya tembus...mang menguji kesabaran aku ni.....pagi2 dah lah aku jadi pencacai najis ko.....malam2 pula ko ajak aku main kejo2 n sembunyi2 yek...aku tepon suami aku soh beli racun tikus....dia balik bawa perangkap tikus...berumpankan ikan kering bulu ayam,seekor demi seekor masuk perangkap aku....bila dah dapat ape lagi aku kasi die mandi la....berendam puas2 ye cencorot....bila bangun tido aku tengok kat dalam perangkap pun aku lagi ape lagi aku pon jemur kat tempat panas....sampai die keras......haaaaa........berani ko nak memain dengan aku......aku ni keturunan pahlawan.....sampai hari ini aku dah berjaya membenteras sebanyak 7 ekor cencorot.....dah macam zoo ko buat rumah aku yek.....misi diteruskan sampai bila2......



1 comment:

  1. comel cencorot tu..haha.. malam tadi cencorot kejut subuh.. masuk dalam selimut.. huhu terasa kaki dia tu....

    ReplyDelete