Tuesday 17 January 2012

melegakan senggugut

orang kata kalau dah kahwin senggugut akan hilang....tapi bagi aku tidak....walaupun sudah mempunyai 2 orang anak,aku masih lagi senggugut dikala aku datang bulan.aku tidak gemar memakan ubat untuk melegakan senggugut kerana bimbang aku akan terus memakan ubat bila senggugut menyerang....caranya mudah sahaja,aku akan memakan nanas muda pada hari pertama datang bulan....aku juga tidak akan minum minuman berais dan sejuk....aku lebih gemar minum air suam ataupun hangat sedikit kerana dengan minum air yang hangat darah akan lancar.aku juga menuam perut dengan tungku yang dipanaskan.jika tidak ada tungku guna starika pon boleh.....pasir yang disangan pun boleh digunakan untuk menuam perut....aku juga mengelakkan minum air teh sewaktu datang bulan....kerana teh bersifat sejuk.....ada orang kata nanas tajam....sebenarnya nanas amat bagus....ia boleh melancarkan peredaran darah.....aku juga minum milo kosong panas,jika milo tidak ada aku akan minum koko kosong panas.tidak perlulah ditambah dengan gula.kalau tidak ada kedua-dua jenis minuman tu aku makan coklat senang je.aku juga menyapu minyak panas pada kedua-dua belah betis,pinggang dan perut.

No comments:

Post a Comment